Vierde reisverslag from the States! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Roy Maarse - WaarBenJij.nu Vierde reisverslag from the States! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Roy Maarse - WaarBenJij.nu

Vierde reisverslag from the States!

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Hier weer eens een verslag vanuit het verre Westelijke deel van de Verenigde Staten. De afgelopen paar weken hebben we doorgebracht in een camper wat tot nu toe zeker bevallen is. Dit betekende dat we voor het eerst in 2,5 maand langer dan 3 dagen in hetzelfde bed hebben geslapen! Sinds ons vorige verslag hebben we veel van de Amerikaanse national parks gezien. Doordat de shutdown eindelijk voorbij is, hebben we toch nog alles kunnen zien wat op de planning stond. Zo hebben we de volgende parken bezocht: Death Valley, Monument Valley, Antilope Canyon, Zion, Bryce en de Grand Canyon. Ook zijn we naar fucking LAS VEGAS geweest! Op dit moment verblijven we in de stad Los Angeles waar we aanstaande vrijdag de camper weer moeten gaan inleveren. Want ja, onze reis zit er weer bijna op en dus zijn we zeer binnenkort weer in Nederland te vinden! ;)

Nadat we Yosemite National Park uitgegooid waren, zijn we naar een plaats gereden wat dichtbij Death Valley lag. In het dorpje genaamd Lone Pine hebben we een aantal nachten doorgebracht en het bleek dat hier in de buurt verschillende films waren opgenomen (Green Latern, Django Unchained, Star Wars, The Lone Ranger, etc.). Het dorpje had een echte western uitstraling en ook hebben we een avond wat gedronken in een echte kroeg met van die houten klapdeuren (Quentin Tarantino zou hier zelfs dronken zijn geworden)! Deze kroeg bleek de enige te zijn in het dorpje en omdat het dinsdag was, waren hier maar weinig mensen te vinden. Hoewel er wel een oude vrouw was die toch wel erge interesse had in jonge jongens en ze ons opvrolijkte met allemaal foto’s van zichzelf op haar telefoon haha! In Lone Pine hebben we ook een aantal tochten gemaakt door het rotsige gebied wat totaal niet te vergelijken is met Europa.

Aangezien we graag een bezoek wilden brengen aan Las Vegas moesten we door Death Valley heen rijden. De naam zegt het al maar in deze vallei kunnen temperaturen oplopen tot 55 graden!!! Gelukkig waren wij hier niet in de zomer en dus viel de temperatuur eigenlijk best wel mee… Death Valley is mooi om eens door heen te rijden, het is een lange weg dwars door een woestijnachtig gebied en er is bijna geen huis te bekennen (wel zijn er heeeeeeel veel bezoekers te vinden!). Omdat de shutdown op dat moment nog steeds gaande was, zaten alle wc’s op slot en dus was je verplicht om wild te plassen! ;) Ook hebben we beiden onze eerste stappen gezet op Sand Dunes en hier hebben we ook wat vette foto’s kunnen nemen…

Toen kwam de stad waar (bijna?!) iedereen ooit een keer in z’n leven geweest wil zijn, Las Vegas! Vanuit een woestijn waar bijna niets is kom je ineens bij een immens grote stad waar zo veel te doen is! In Vegas zijn we bijna een week geweest en ik heb echt nog nooit in m’n leven zoveel gokautomaten gezien! Na een aantal keer gegokt te hebben is het ons toch uiteindelijk gelukt om wat winst te maken op de laatste dag met Black-Jack, iets wat me in Nederland nog noooooooit gelukt is. Ook is de boulevard van de stad iets wat we in Nederland niet echt gewend zijn. De hotels zijn super groot, er lopen allemaal rare mensen, elk gebouw is mooi verlicht en er zijn verschillende shows op straat. Hierom hebben we gewoon een aantal avonden over straat rondgelopen met een biertje en ons zeker vermaakt. Vegas is zeker een aanrader!

Na Vegas zijn we uit de bewoonde wereld vertrokken en voor 2,5 week hebben we zo veel mogelijk parken bezocht. Aangezien de national parks op dat moment nog steeds gesloten waren besloten we om door te rijden naar Monument Valley. Dit park was wel open aangezien hier alles geregeld wordt door de nog echte indiaanse bevolking. Monument Valley ligt echter wel aardig uit onze route wat tot gevolg heeft dat we op dit moment al 800 km over onze toegestane kilometers heen zitten. Met onze camper hebben we in 26 dagen al 4.023 km over de Amerikaanse wegen gereden, aardig wat dus. In Monument Valley hebben we weer een aantal wandeltochten door het park gemaakt want op deze manier krijg je het meeste te zien! Een bijkomend voordeel van wandelen is dat het redelijk zwaar is en we dus op deze manier ook nog aan onze conditie werken. Ook werken we op deze manier ons vet weg door al dat vette Amerikaanse eten.

Wat het eten betreft, sinds we ons verplaatsen in de camper eten we eigenlijk best wel gezond! We koken bijna elke avond en dus leer ik ook nog wat bij van, de door zichzelf benoemde top chef-kok, Roy Maarse a.k.a. Robert Kranenborg! (Maar mam, verwacht er niet veel van want het is nog steeds niet heel uitgebreid haha).

Vanuit Monument Valley zijn we doorgereden naar Antilope Canyon. Aangezien de Republikeinen en Democraten ondertussen tot een overeenkomst gekomen waren, was de shutdown voorbij wat betekende dat alle parken weer open gingen! In deze volgorde hebben we de parken bezocht: 1. Antilope Canyon, 2. Zion National Park, 3. Bryce National Park, 4. Grand Canyon North Rim en 5. Grand Canyon South Rim. Ik zal jullie sparen en niet uitgebreid vertellen wat we in die parken allemaal gezien hebben. Wel kan ik jullie zeggen dat de natuur in die parken super mooi was. In deze parken lopen de dieren gewoon los wat betekende dat je op weg naar de wc allemaal herten en elanden tegen kon komen! Ook hebben een aantal keer een kampvuur gemaakt waar mijn buurman jaloers op zou zijn, dat weet ik wel zeker… Enig nadeel van deze parken is dat er ’s avonds niet veel te beleven is wat er dus toe heeft geleid dat we bijna elke avond een filmpje keken in de camper. Vooral de Angels Landing (wandeltocht) was een hoogtepunt waarbij we vasthoudend aan kettingen onze weg naar boven moesten vinden! Tijdens ons verblijf in de verschillende parken werden we wel met iets geconfronteerd waar we niet echt op gerekend hadden, de kou! Wij hebben hier al een aantal nachten vorst gehad en ook al wat sneeuw gezien… Dit was een groot verschil met de 25 graden of meer die wij tot dan toe gewend waren.

Nu hebben we de onbewoonde wereld weer vaarwel gezegd en zijn we gister aangekomen in onze laatste bestemming, Los Angeles. Hier zijn de temperaturen weer wat aangenamer en is er ook weer een lekker verwarmd zwembad aanwezig op de camping. Wat de planning is deze week dat moeten we nog even uitzoeken maar dat komt vast wel goed denk ik!

Omdat onze terugreis in totaal 3 dagen zal duren breekt morgen onze laatste week alweer aan! Op weg naar Nederland zullen we nog tussentijds landen in Dallas, Miami, London en uiteindelijk (als het goed is!) terecht komen in het koude Amsterdam. Tot nu toe hebben we het uitstekend naar onze zin gehad hier in Amerika maar het is nu ook wel weer lekker om naar huis te gaan… Op 6 november zetten wij weer voet op voor ons vertrouwde Nederlandse grond, tot dan!!

Gr. Roy & Roy

Ps. Ik heb hem kort gehouden voor jullie! ;)

• 26 Oktober 2013 - 22:52

Peter:

Lekker verhaal weer, moet wel een mooie rit geweest zijn. Geniet nog even in LA en we zien jullie graag weer terug in Werkhoven. Nog veel plezier de laatste dagen in de USA.
    Groet,
    Ryan & Peter

• 28 Oktober 2013 - 10:23

Esther:

Wat een ontzettend leuk verhaal weer.
    Ben benieuwd naar de foto"s.